Background
Tigernet logo
Tilbake til bloggen

Sjappesnakk med Tuvaband

av Maria Refsland, publisert 10.02.2023, 03:30.
Tuvaband til Tigerbloggen Credit Daniel Almås

Tuvaband slapp sitt fjerde album "New Orders" 20. januar i år. Vi på Tiger kårer det til nok en perle, og har hørt at det er endel nye greier som har skjedd med tanke på hvordan hun har arbeidet denne gangen. Derfor tok vi en prat med Tuva, og serverer dere her en god gammeldags sjappesnakk!

Heisann! Grattis med ny plate! Kan du fortelle litt om hva som er nytt denne gangen?

Da dette er mitt fjerde album, så ønsket jeg å prøve litt nye ting. Jeg ville for eksempel sjekke ut hvordan albumet kunne høres ut med litt flere typer instrumenter enn de jeg har brukt tidligere. Jeg lærte meg derfor å programmere blant annet ulike horn, fløyter, og cello. Jeg har blandet lyden fra syntetiske instrumenter sammen med organiske instrumenter. Jeg har selv spilt og spilt inn alle instrumentene utenom trommer og trombone.

Tidligere har jeg bare jobbet med lyd-designet, men dette albumet har jeg også teknisk mikset helt selv. Det tok ekstremt lang tid, fordi jeg måtte lære meg alt underveis, men det var heldigvis også veldig
spennende.

Hvilke plater har du hørt på i prosessen med å lage denne plata (hvis noen)?

Det er noen år siden jeg begynte å lage dette albumet, men jeg husker i hvert fall at jeg hørte mye på albumet til Eartheater: ‘Phoenix: Flames are dew upon my skin’, mye musikk fra Porridge Radio, Berntholer sitt ‘My Suitor’, Clarissa Connelly sitt ‘The Voyager, Kate Bush sitt ‘Hounds of Love’, og som alltid Kurt Vile sitt ‘Childish Prodegy’.


Hvordan har det vært å gjøre så mye av arbeidet alene?

Jeg liker veldig godt alle prosessene, så jeg er jo veldig glad for at jeg lot meg selv få lov til å gjøre så mye gøy. I stedet for å gi bort en morsom jobb til noen andre. Jeg er jo klar over at mye kunne hørtes proffere ut med hjelp av andre med mer peiling, men jeg hadde jo ikke nødvendigvis vært mer stolt fordi det hadde hørtes proffere ut. Proffe albumer har jo alle muligheten til å lage. Til og med en som kun synger eller kun spiller gitar kan få til å gi ut det proffeste albumet ved å få med seg proffe folk.


Kan du fortelle litt om hvordan det var å lære deg å mikse? Hvilken forskjell gjør det tror du kontra dine tidligere plater?

Jeg fikk i hvert fall albumet til å høres ut akkurat sånn som jeg ville. Samtidig som jeg fra start til slutt har vært klar over at dette ikke nødvendigvis blir det mest teknisk beste miksede albumet. Men albumer kan jo sees på som en prossess; en utvikling. Så det er helt greit for meg at neste album kan bli enda bedre.

I flere år har jeg tenkt at jeg gjerne skulle ha lært meg det tekniske rundt miksing. Jeg syntes det var utrolig spennende, lærerikt og masse mestringsfølelse de første månedene, på vinteren og våren. De siste månedene, når det ble sommer, ønsket jeg bare å bli ferdig. Jeg følte meg øre-blind, og ble lei av å sitte inne. Og ørene mine ble også veldig slitne. Så jeg måtte ta en pause før jeg fortsatte. Trommene var vanskeligst, og jeg fikk til slutt låne Kenneth Ishak sitt hardware til å sende noen av trommene i gjennom. Det løste mye.


Hvordan er låtene laget sammenlignet med tidligere plater?

Alle utenom et album; ‘I Entered The Void’, er satt sammen av en kombinasjon av skisse-opptak og nye opptak. Samtidig er det dette albumet som har flest skisse-opptak, utenom albumet ‘Soft Drop’ som bare var skisser.

Med det nye albumet så hadde jeg en idé om at alle låtene skulle bli så gode som de kunne; at jeg ikke skulle gi meg. Om jeg ble lei av en låt etter tre måneder, så måtte noe endres. For jeg ville lage et album som jeg og de som lytter kan like også et år senere. Ikke noe som bare høres umiddelbart bra ut, men noe som kan bli med videre. Med en låt som mistet piffen, så innså jeg at dette skjedde etter at den fikk strykere. Når jeg hadde fått høre den uten strykere over en periode, så ble den god igjen. Da handlet det nok om at stryker-arrangementet var for forutsigbart og intetsigende.


Hvordan kommer låtene til deg? Sitter du og presser dem ut eller ramler de ned i hodet?

De ramler enten ut av hodet mitt eller fra ideene som har ramlet ned i notatene uka før. Nå har jeg også lært at det ramler litt færre ideer ut av meg når jeg er i feil periode av syklusen. Da blir de litt mer utpressede ideene endret til noe bedre i fasen hvor jeg er fruktbar og kreativ. Nå har jeg faktisk lastet ned en app som forteller når jeg er fruktbar. Ikke for å lage barn, men for å lage god musikk. Så setter jeg mer tekniske oppgaver og admin til pms-perioden.


Skal du ut og spille? Hva skjer framover?

Jeg og de jeg spiller med live; Linn Frøkedal, Andrea Barsnes Undset, Håkon Brunborg Kjenstad og Dorothea Økland skal turnere både i Norge og i utlandet til høsten. I Norge blir det Trondheim, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Oslo. I utlandet er det litt flere datoer. Til høsten kommer også et samarbeids-album med bandet New Age Doom og flere andre musikere; en blanding av noise, metall, jazz, dub og orientalsk-inspirasjon. Det kommer også en EP som er basert på en bok. Jeg håper ikke de som hører på musikken min blir alt for lei av meg. Nå skal jeg jobbe videre med et nytt album, og ta meg god tid.

Foto øverst i sak: Daniel Almås