Hva er historien bak labelnavnet? Ble det spam-trøbbel?
Navnet Dagen er ødelagt er inspirert av flere ting, men først og fremst av min far. Han er alltid på tilbudsida med tjenester til familie og venner, og ender ofte opp med å få det fryktelig travelt fordi han er ute og hjelper andre med sine ærender, heller enn å fikse sine egne først. Så når noen spør om en tjeneste oppi det hele, kan han finne på å svare «Dagen er allerede ødelagt, så kan like så godt hjelpe deg». Det synes jeg er flott og samtidig veldig typisk Eidsvoll (min hjembygd) - en utrolig varm og positiv holdning uttrykt på mest mulig dystert vis. Den typen idealistisk nihilisme synes jeg passer godt for et label, så da ble det det navnet.
Det virker som navnet har slått an, men jeg må jo leve med et edgy navn på godt og vondt. Har fått tilbakemelding fra en journalist at jeg havnet i spamfilteret, sannsynligvis fordi «Dagen er ødelagt» er noe en mail fra en scambot som krevde penger for å ikke lekke dine «nudes» kunne sagt. Kanskje ikke det mest praktiske navnet for en som vil gjøre god promo for sine artister, men jeg har som mål at Norges journalister må aktivt sette meg på whitelist fordi jeg gir ut så mye bra musikk.
Har dere noen ledesnor for hvilke artister dere jobber med?
Både ja og nei. Foreløpig gir jeg i hovedsak ut musikk jeg har bidratt på selv, dvs. enten skrevet, produsert, mikset eller jobber med på andre måter, så det setter mest preg på labelets «sound» til nå. Utenom det er det viktigste at musikken er interessant og annerledes, og at folkene bak den er kule med kule holdninger. Sjanger, kommersielt potensiale eller prosjektenes langsiktige ambisjoner er ikke noe jeg tenker på.
Hva tenker dere er labelens viktigste bidrag til artistutgivelser?
Jeg lagde labelet som et kreativt verktøy for å fjerne dørstokkmila som stopper interessant musikk. Først tenkte jeg at jeg bare skulle gi ut min egen musikk, men jeg traff visst en liten nerve hos folk. Veldig mange musikere, meg selv inkludert, har mye rar og kul musikk på harddisken som kanskje aldri kommer ut, fordi man som profesjonell musiker kanskje kjenner på et press om at musikken må ha gjennomtenkte rammer som visuell identitet, turnéplan, støttepenger og kunstnerisk visjon (og blablabla) før man kan tre ut i offentligheten. For å ikke nevne den musikken folk lager som er for «rar» til å passe inn i deres hovedprosjekter. Med dette labelet vil jeg begynne med det viktigste først, å gi ut musikken, og så finne ut av resten seinere. Da rekker man ikke å nøle og prokrastinere kreativt.
Jeg er ganske inspirert av labelet Speedy Wunderground, et lite London-label som gir ut musikk produsert av Dan Carey som har jobbet med blant annet Squid, Black Midi og Black Country New Road. Typisk for det labelet er at de gir ut én eller to singler med et band, og fordi all musikken der er superkreativ og original, blir de gjerne signet av de store indielablene etter det. Drømmen ville vært å kunne gi sånn starthjelp til folk, men selvfølgelig fortsette å gi ut prosjektene hvis de ønsker det selv.
Nå i disse dager har jeg mikset og mastret ferdig en låt av et dritbra ungt indie-pop-band, og den laster jeg opp til streaming med en gang masteren er ferdig, og gir ut uka etter i forbindelse med deres første konsert. Kanskje ikke en strategi man lærer av et by:Larm-panel om promo, men tror det kommer mye bra musikk ut av at det går litt fort i svinga.
Hva er drømmerostern? Kan du gi oss en liste over 10 låter med artister du ville gitt ut om du kunne satt den sammen uten hensyn til tid, rom og økonomi?
Oi, hehe. Det gøye med å produsere og gi ut musikk er jo all musikken som jeg (eller noen andre) ikke har hørt enda, så en drømmeroster er jo på en måte motsigende med den filosofien. Kan heller liste opp noen som lager musikk i riktig ånd kanskje? Med originalitet, kreativitet og attitude i fokus.
Melt Banana - Candy Gun
Jockstrap - Greatest Hits
Susanne Sundfør - Undercover
Radiohead - Bodysnatchers
Omni - Southbound Station
Billie Eilish - xanny
TOPS - I Feel Alive
shame - Nigel Hitter
Madvillain - Accordion
Phoebe Bridgers - Halloween
Overraskende kommersiell liste der ser jeg nå, men synes alle de representerer en viss kreativ fryktløshet, hvor det aller viktigste er låtskrivingen og originaliteten. Tror jeg hadde slitt med å opprettholde den rosteren med mitt one-person-labelteam, haha!
Det tror ikke vi! Dagen er ødelagt kan fort bli Oslos største og beste label!
Sjekk ut drømmerostern til Dagen er ødelagt på Spotify