Metallica
- Metallica(1991)
Dette er skiva
de tøffe folka elsker
å hate. Hvis du er "ekte" fan
av gammel thrash og tungrock hører
du ikke på Metallica i det hele tatt.
Helst Slayer, Dark Angel, eller den første
demoen til Slaughter (Nei, ikke dem, de fra Canada). Til nød
kan du høre på de
tre-fire første Metallicaplatene, men den
selvtitulerte plata med det helsvarte omslaget fra 1991 holder du deg
langt unna. Enter Sandman ble jo spilt ihjel på radio
og «Nothing
Else Matters» ble
brukt til slowdance på skoleballet for pokker! Denne plata er
allemannseie. Metallens Amigo på 3-liters kartong. Ikke noe for
korksniffere.
The Black
Album (Heretter omtalt som TBA) var min introduksjon til Metallica.
Jeg var ti år
da den plata kom, men tror ikke jeg fikk ferten av den før
tidligst et år
senere. Jeg hadde ikke battlevest med kredibel backpatch, for å si
det sånn.
Tidligere hadde jeg bare sett bandnavnet risset inn i noen pulter på
skolen. Jeg hadde ikke en gang hørt
om thrash eller annen metall før.
Jeg forgudet Queen og Michael Jackson og var klar for en ny hangup i
noen år.
Denne fascinasjonen skulle vise seg å vare
hele livet. Jeg kan ikke huske å ha sett
noe promotering for plata eller hørt
noe på radioen på
den tiden. Men det var tydelig at plata fort ble et ustoppelig
populærkulturelt
fenomen. Folk i klassen begynte å snakke om den. «Enter
Sandman, har du hørt
den?» sa
Kjetil. «SAD
BUT TRUE!» proklamerte
Jørgen i skolegården.
Jeg synes det hørtes
ut som han sa «sand
patrol» og
så for meg noen karer i
veivesenet-kjeledresser med gitarer. «Jeg
liker ikke Metallica, jeg liker Nirvana»
sa Marie. Du finner ikke sikrere tegn på
at en artist har truffet en nerve og reflekterer tidsånden
enn når
mennesker i barne/ungdomsskolealder finner tid til å utveksle
betraktninger om kunstverket mellom klinkekulespill og husking i
skolegården.
Når
jeg nå ser tilbake finner jeg nye nyanser
av svart i TBA som jeg ikke fikk med meg i tenårene.
Først
og fremst i tekstene. Ja, Sandman er fortsatt litt rar(RUFF to Nevah
Nevah) og «The Unforgiven»
og «Nothing
Else Matters» er kanskje litt vel
overtydelige confessionals. Men plata må leses i kontekst med tiden
den ble gitt ut i. Muren har falt, Gorbatsjov er i ferd med å
oppløse
Sovjetunionen, trusselen om atomkrig og menneskehetens utslettelse
føles
ikke lenger like forestående.
Gjennom 80-årene
var det i rocken to måter
å forholde seg til verdensbildet på.
Enten gjorde du som puddelrockerne og lukket øynene
for de grimme geopolitiske realiteter mens du døyvet
angsten
ved å synge om kokain og hedonisme, eller
du sang om drager, demoner og utslettelse, som i heavy metalen.
Metallica gikk alltid en fin linje her og hadde beina litt i begge
leire. James Hetfield skrev riktignok tekster om H.P. Lovecrafts
monstre(«The
Thing That Should not Be»)
men også om hvor kult det er å være
på en svett metalkonsert og headbænge(«Whiplash»).
Samtidig begynte en sosial bevissthet etter hvert å snike seg inn
med låter
om dårlig
drevne psykiatriske institusjoner(«Welcome
Home(Sanitarium)»)
og konsekvensene av rusmisbruk og avhengighet(«Master
of Puppets»).
Samfunns-besserwisserheten kulminerte på nesten parodisk vis med
plata «…And Justice for
All» i
1988, av Lars Ulrich i ettertid omtalt som «…our
CNN Record».
Så, det er 1991. Hvor går man nå? På et vis gikk Metallica til det samme stedet som Nirvana gjorde med Nevermind(Utgitt en måned senere), og ble foregangsfigurer for en tilnærming til tekstskriving som skulle vedvare i tiår framover. Det var bare én vei å gå, og det var innover i seg selv. «Sad But True» for eksempel, kan ved første ørelån høres ut som en låt om en grim demon eller noe, og på mange måter er den jo det. Denne låta er den originale «Styggen på Ryggen». Et kondensert mantra om selvdestruktive tendenser og manglende evne til å ha kontakt med sitt eget følelsesliv. I ettertid ser man at det på smertelig vis skildrer Hetfields destruktive forhold til Coors Light, vodka og den uforpliktende eskapistiske svingdøra av horeri på den lange, lange landeveien.
«The God That Failed» er Hetfield som går rett i strupen på et traume som skulle definere ham livet ut. Låta skildrer hans maktesløshet i en oppvekst med trosretningen Christian Science, og opplevelsen av å se sin mor over tid råtne vekk av kreft fordi ekte troende ikke hadde lit til medisinsk helbredelse, men tenkte at Han Der Oppe fiksa biffen hvis man bare var gudfryktig nok.
Som musiker og
studiotekniker er nok i ettertid produksjonen mye av grunnen til at
jeg alltid kommer tilbake til TBA. Jeg kunne sitte ukesvis og spole
fram og tilbake VHS’en «A
Year and a Half in The Life of Metallica - Part One»,
filmen som dokumenter hvordan de på
ekstremt dedikert vis låste
seg inne i studio med produsent Bob Rock og tekniker Randy Staub i
nesten ett år for å
få plata til å låte
som den låter.
Da den kom var nok dette den aller STØRSTE lyden som hadde vært
festet til bånd.
Det finnes ingen tilfeldigheter eller feil her. Absolutt alt er
gjennomtenkt og arrangert ned til minste detalj. Det ble jobbet i
ukesvis bare med å skru til gitarlyden og flytte mikrofoner før
man i det hele tatt trykket REC. Mange vil sikkert si at dette er
produksjonsverdier som fører
til et sterilt og lite spontant kunstverk. Men denne plata er et
lokomotiv, og du kan ikke sette et lokomotiv på skinnene uten å ha
stramma alle bolter og dobbeltsveisa absolutt alle skjøtekanter.
Trommene låter
som om de på samme tid er inni og utenfor verdens største
trykkammer av metall. Er bøttene
laget av aluminium, eller snakker vi tungmetaller? Høres
ut som begge deler. Skarptromma er glass som knuser kontrollert på
hver bidige to og fire. Luftig og knallhardt på samme tid(For
spesielt interesserte: skarptromma er en Tama Bell Brass). Det finnes
ikke en ting i verden som er kjedeligere å lese enn kommentarer på
internett om hvor dårlig
trommis Lars Ulrich er. Jeg har alltid sett på ham som metallens
Ringo. På TBA spiller han enkelt, effektivt og så til de grader i
låtas
tjeneste. Det finnes ikke overflødig
spekk på dette beinet. Alt er kutta ned til akkurat det som det MÅ
være.
Og
så de gitarene da!
Gitarene her
snerrer som en gråsvart
ulv på Finnskogen som har fått
tennene i noe særs
eksklusiv fløyel.
TBA satte en ny standard for hvordan heavygitar skulle låte
på plate. Borte var de litt for kjappe og kompliserte riffene. Også
borte var den mellomtone-frarøvede
lyden som på den foregående
plata fikk de seks strenger til å høres
ut som en skvetten speedfreak med innbilt snut på nakken en
grytidlig morgen i Skippergata. Nei, her har registeret 200Hz-2.2kHz
faktisk blitt krydret tilbake inn i gryta av den soniske soussjefen
Bob Rock. Ja, jeg sa soussjef. For til tross for hvor ofte produsent
Rock får
skylda/æren
for hvordan denne plata låter,
var det Metallica selv som var kjøkkensjefer
her. De hadde på forhånd
visjonen om at dette skulle låte
enklere, saktere, kortere, bedre og mer lettfordøyelig.
En 180 graders helomvending fra den forrige plata, som var så fylt
til rillene med kjapp og komplisert progressiv thrash at bade band og
publikum ble helt utbrent på den tilhørende
turnéen.
Nei, da er det bedre å fyre av fire flate rett i fletta, for å så ta over verden.