Background
Tigernet logo
Tilbake til bloggen

Metronomicon Audio med sin 100 utgivelse! - Intervju med Jørgen Skjulstad

av Maria Refsland, publisert 06.05.2022, 10:39.
Center of the universe metronomicon CD R

Jørgen «Sissyfus» Skjulstad aka Center of the Universe har drevet labelen Metronomicon Audio i over 20 år, og nå feirer de sin 100 utgivelse (eller...?) med sin tiende samleplate. Plata består av coverversjoner av sanger fra Metronomicon Audio-katalogen, og er trykka opp i et opplag på 100. Vi tok en prat med Jørgen i anledning jubileet!

100 utgivelser siden 2001. Ikke verst! Gratulerer med det.

- Vel, det er egentlig 120! Vi måtte jukse med nummersystemet siden vi brukte så lang tid på nummer X!

Hva var starten på labelen og hvordan kom det hele igang?

    - Det begynte med at jeg gikk rundt med en koffert og solgte hjemmebrente CD-r rundt år 00, når det kom til noen flere så ble det et kollektiv. Flere av de folkene er rundt enda, Thomas, Koppen, Magnus Moriarty™

    Hvordan landet dere på navnet Metronomicon Audio?

      - Det er en dobbelt-pun på H.P. Lovecrafts Necronomicon, Neal Stephensons Cryptonomicon (som jeg aldri leste ferdig) og rett og slett metronom. Audio høres jo veldig seriøst ut. Nå er det nesten like mye video. Når vi skulle gi ut Metronomicon Audio X laget vi f.eks en liten realityserie ala Hver gang vi møtes:

      Metronomicon Audio X - YouTube


      Har det vært like stor aktivitet i alle årene siden 2001, eller har det gått litt opp og ned?

        - Ja egentlig, vi er jo så mange at det er alltid noen som holder på med noe. Og nå holder det på å ta seg opp igjen etter pandemien med konsterter etc.

        Metronomicon Audio, er i følge nettsidene deres ikke et plateselskap, men en forening med rundt 20 aktive medlemmer. Kan du fortelle litt mer om det?

          - Ja vi stiftet forening for mange år siden. Vi er en ikke-kommersiell forening med vedtekter og alt. Hvis du tar med folk som bidrar i band og hjelper til er vi også en god del flere enn 20.

          Må man være med i foreninga for å gi ut ting hos dere, eller hvordan fungerer det?

            - Foreningen driver et studio, kontor og øvingsrom på Grünerløkka Lufthavn, så man må være medlem for å bruke studioet men ikke for å gi ut musikk. Siden vi er en forening startet for å gi ut musikken til våre medlemmer er overlappet ganske stort. Det er noen unntak som Captain Credible som holder til ute på Nesodden, noen utenlandske band og også folk som Lislegaard som har studio hos oss men som (ennå) ikke har gitt ut egen musikk via oss.

            Hvordan har motivasjonen eller hensikten med med labelen endret seg gjennom disse 100 utgivelsene? Og med fare for å høres ut som en masteroppgave: Hvordan reflekterer det mediale, teknologiske og musikalske endringer i samfunnet generelt?

            - Når vi starta opp var det ikke noen strømming, Bandcamp og SoMe, så musikkverdenen har forandret seg veldig mye. Motivasjonen og hensikten med det vi gjør er ganske lik, det å produsere og gi ut musikk vi liker selv. Musikkbransjen er fortsatt et helvete, når vi begynte var den økonomisk i fritt fall på grunn sviktende salg av fysiske formater og det la på en måte en bakteppe for de problemene vi ser nå med artister som bruker mere energi på å være markedsførere enn kunstnere. Men jeg vil ikke klage for mye på samtiden, det er lettere å holde på nå for små utgivere, selv om det fortsatt ofte er ganske økonomisk vrient. Vi er mer opptatt av å bygge opp og gi ut litt og litt, samt å holde kvaliteten oppe over tid enn å ha en kortvarig hype.

            Henger dere med i tida? Er det noen yngre artister dere har gitt ut?

            - For meg så handler det ikke om å finne nye artister og gi ut for å “henge med” i tida men å alltid ligge foran å inspirere og gi folk ideer, også til folk som er yngre. Vi har jo hatt noen veldig unge folk med her, Ad@ som har laget coveret til X er f.eks bare 11 år. Noen av de andre i krewet er vel også en del både yngre og eldre enn meg. Vi prøver å skape et miljø som er uavhengig av alder og hvor artister kan utvikle seg over tid. Resten av musikkbransen er jo sånn at enten må du være 20 år og nettopp lasta opp første sang på Soundcloud eller være Bruce Springsteen.

            Dere er opptatt gi artisten 100% kunstnerisk kontroll. Hva legger dere i det, og hva gir det å gi artisten full kunstnerisk kontroll? Er det deres oppfatning av at dette ikke blir gjort andre steder?

            - Jeg har jo vært både vært med på det selv og hørt historier om at det ikke blir gjort andre steder ja. Labels som har veldig sterke meninger om musikken og om artister som må poste selfies på instagram tre ganger daglig. Jeg har vel en slags kong Håkon-funksjon og kan vetoe ting på labelet, men stort sett lager folk det de har lyst til så hjelper jeg til å med å sette det sammen hvis det trengs.

            Utenfra ser dere -heldigvis- ut til å drive selskapet litt på tvers av konvensjonell forretningsdrift og vektlegge f. eks mer kollektive ting som sosiale bånd og vennskap. Kan du si litt om verdiene eller valgene som ligger bak måten dere gjør ting på? Er dere en "gjeng"? Går dere samlet rundt i byen og henger og gjør ting sammen foruten det musikalske?

            - Det er vel kanskje også noe av grunnen til at vi holder på fortsatt? Vi er jo i utgangspunktet kanskje en kombo av flere vennegjenger og band hvor ihvertfall flere henger sammen utenom musikken. VIvi aka WHALESHARKATTACKS arrangerer også fredagspils på Mir, den første er 13. mai. Det sosiale er absolutt viktig også når vi lager musikk, og jeg tror det er veldig mange band (også som ikke gir ut på Metronomicon) som har blitt starta på grunn av tilfeldige møter i kaffekroken vår.

            “X” er altså utgivelse nr. 100, eller egentlig 120..., og er et album med coverversjoner av Metronomicon Audio-katalogen laget av 11 forskjellige artister. Kan du fortelle litt om låtene og artistene?

            - Jeg kan ihvertfall si at det er både eldre og nyere låter side om side, og i tolkninger som egentlig gjør det litt irrelevant om du har hørt originalene eller ikke. Det er også noen som har trodd at dette er plata til et band(!) siden det er en slags sound her som kanskje er litt typisk oss? Jeg har satt sammen en spilleliste så man kan høre originalene og coverene om hverandre:

            Kan du fortelle litt om andre aktiviteter Metronomicon har stått bak, i tillegg til utgivelser? Kan du dra fram noen høydepunkter?

            - Det pleier å være upåklagelig stemning når det er slippfest på nye utgivelser, det er vanskelig å trekke frem noen høydepunkter egentlig. Vi har hatt vandrekonserter hvor artister er plassert her og der på slippfestene til samleplatene, kanskje slippen til Metronomicon 6.0 på Kunstnernes hus var et slikt høydepunkt?

            Dere gir også ut en samleplate for hver tiende utgivelse. Hva er tanken bak dette?

            - Det ble sånn litt tilfeldig på de første, og så sa vi det høyt og fulgte det opp. Men med X er dette over, vi kommer sikkert fortsatt til å lage samleplater men ikke for hver tiende. Kanskje de skal bli mere tematiske på en måte som X muligens setter et startskudd til?

            Her på bruket føler vi på at det egentlig er dere som burde hett Fysisk Format, ikke vi, siden dere suverent er det mest progressive & pluralistiske labelet når det kommer til utgivelsesformater - brus, brev, usb, kretskort - har noen telling på hvor mange formati dere har vært innom? 16. Finnes det ideer til noen formater dere ikke har gjennomført eller forkastet? Hvilke formater ligger i skrivebordskuffa?

            - Nei, men det er noen vi ikke har vært innom som f.eks minidisc. Det må vi gjøre noe med? Jeg er også mest opptatt av de formatene som gjør noe med selve lyden eller utgivelsen, f.eks kassetter og selvfølgelig også utgivelsene til Captain Credible som er å regne mer som instumenter enn plater og som folk kan bruke videre til å lage sin egen musikk. Det er noen formater jeg ihvertfall ikke skal gjøre igjen som f.eks shaped picturedisc. Interabangerz f.eks ble veldig kul som semitrekanta 9,5” men det var også mye styr, bare se:



            Dere burde fått en hederspris fra Innovasjon Norge for format-mangfoldet! Ville dere tatt imot den? Og hva ville dere sagt i takke-ja eller takke-nei-talen?


            - Ja tusen takk, har faktisk vært inne på tanken om å søke hos dem om noe, men for meg er kanskje mangfoldet i selve musikken viktigere enn mangfoldet i formater. Men det går kanskje hånd i hånd?

            Det er jo voldsomt det her! Hva er det som driver dere egentlig?

            - Det er jo et prosjekt som har fått holde på over tid, personlig er slik at jeg alltid har litt for mange ideer som jeg vil prøve ut og bunken over de jeg ikke har brukt enda er relativt høy. Høy er også stabelen med ennå uutgitt musikk. Og Center of the Universe som er mitt prosjekt er også det jeg lever av i tillegg til en uhellig coctail av komponering og miksing for andre. Selve labelet er non-profit og det gjør det veldig praktisk for alle egentlig.

            Og til slutt. Hva er planene for de neste 100 utgivelsene?

            - Som sagt er vi over 120 alt så det er bare 80 igjen til 200(!) Det kommer nye utgivelser med band vi har gitt ut før og også noen helt nye. LP har blitt upraktisk så jeg tenker det blir noen kassetter, noen digitale utgivelser og sikkert noen helt elleville formater og prosjekter. Som man alltid skal si til slutt WATCH THIS SPACE!?


            Sjekk ut: Metronomicon Audio X Megaslippfest på VIPPA!