Background
Tigernet logo
Tilbake til bloggen

KROMATRICKS UP YOUR SLEEVE ! ! ! Hva er kromatikk - og hvorfor er HÅKJERRING så jævlig glad i det?!

av Maria Refsland, publisert 23.09.2022, 11:49.
HÅ KJERRING fotograf Erik Hals

HÅKJERRING (Somniosus microcephalus) er et audiokreativt diktatur med hovedbase i Oslofjorden. Når fjorden er såpass øde som den er, passer det bra at HÅKJERRING lager en slags ørkenrock med et villt roterende kompass som tidvis peker mot Seattle. Debutalbumet "...drops for sjel og legeme" ble sluppet 19. august. Samme dag ble det flagget landet rundt, og stemningen var til å ta og føle på (19. aug er for øvrig bursdagen til Mette-Marit). Albumet dreier seg rundt virkelighetsbrist, intoks (euforisk/patologisk), isolasjon, demonas interna, og historiefortelling i en dagbok på grensen til drøm.

Kromatikk har en tendens til å snike seg inn i HÅKJERRINGs låter, så her kommer en kort avhandling fra HÅKJERRING om kromatikk, og en liste med låter som bruker kromatikk på en bra måte.

KROMATRICKS UP YOUR SLEEVE ! ! !
Hva er kromatikk - og hvorfor er HÅKJERRING så jævlig glad i det?!

Den kromatiske skalaen inneholder 12 toner. For eksempel fra løs E-streng på gitaren, innom alle båndene, helt opp til tolvte bånd - hvor skalaen på magisk vis begynner på nytt! Den er som en trapp hvor du går alle trinnene, ikke hopper over ett eneste. Opp eller ned. Alle de svarte og alle de hvite tangentene på pianoet. Skalaen har en annen feel enn en ren moll- eller durskala, som har rydda unna noen av de mest dissonerende intervallene.

Den kromatiske skalaen brukes sjelden i sin helhet, men å bruke kromatikk som del av et riff eller melodi er jævlig fett. Det kan også brukes som en bro mellom akkorder i en låt. For eksempel hvis du spiller A til F#, så kan du ta turen innom G# og G på vei ned til F#.

Her kommer noen låter med kul bruk av kromatikk:

1. Otis Redding - (Sittin' on) the Dock of the Bay (1968)

En all time favoritt. Otis' silkemyke, men likevel såre stemme, når fram hver eneste gang. Låta er melankolsk, men samtidig har den noe lystig over seg. Dette er hans største hit - gitt ut etter at han døde tragisk i en flyulykke. I versene brukes kromatikk som bro både oppover og nedover mellom akkorder. En annen fet låt hvor dette brukes er "Avon", åpningslåta på debutskiva til Queens of the Stone Age. Trikset kan gjenfinnes i siste refrenget på HÅKJERRING's "Radio på loftet", blant annet...

2. Edvard Grieg - Ranveig (Op. 66 nr. 12)

Dette er et kort stykke. Bare tolv takter langt. Kanskje Griegs korteste? Vet ikke. Ranveig har også en melankolsk åre, og denne forsterkes veldig av at melodien først spilles med tradisjonell understemme, og deretter med at bass-stemmen kjører beinhard kromatikk nedover - nesten uten å hoppe over noen trinn. Dette høres litt rart ut, men det er et jævlig kult virkemiddel, og fremstår nesten som en dogmeaktig måte å harmonisere på. "Kjempeviseslåtten" av Harald Sæverud er et annet verk hvor hovedtemaet harmoniseres med kromatikk. Sjekk det ut.

Trikset kan gjenfinnes i 2. og 3. vers av HÅKJERRING's "Fanget i eget hi".

3. Jake Holmes - Dazed and Confused (1967)

Hovedriffet i denne låta er i stor grad kromatikk, og den danner grunnlaget for Yardbirds' og Led Zeppelin's versjon, som i sin tur har inspirert tonnevis av riff. Kromatikken er med på å lage en litt paranoid og luskende stemning, og det er klart at en låt som heter "Dazed and confused" må by på sånne følelser. En annen klassiker med et snikende kromatisk tema er DeLillos' "Hjernen er alene", som Seigmen har en fantastisk cover av.

4. Type O Negative - Drunk in Paris (2003)
En halvannet minutt lang perle fra albumet "Life Is Killing Me". Et kromatisk undergangsriff blandet med synth-trekkspill kan faktisk mane fram en følelse av å være døddrukken i Paris. Kanskje har du tatt på deg skinnbukser og en for liten jakke kjøpt på Fretex, og oppsøkt graven til Jim Morrison på Cimetière du Père Lachaise (se bilde). Da kan dette være soundtracket mens regnet høljer ned, og du bælmer pappvin. En annen låt med nesten identisk kromatisk nedgang og feel, om enn noe mer lavmælt, er Kaizers Orchestra's "Bris" fra debutalbumet "Ompa til du dør".

5. Alice In Chains - Whale & Wasp (1994)
Hovedtemaet i denne instrumentalen fra albumet "Jar Of Flies" backes av en kromatisk bassnedgang, ikke helt ulik første delen av "Dazed and Confused"-bassen. I denne låta er likevel det mest fremtredende den flerstemte gitarmelodien, som høres ut som Thin Lizzy i sakte film. Om det er Thin Lizzy, Steely Dan eller Alice In Chains som har inspirert trilling-soloen i HÅKJERRING's "Fandens venteværelse" er jo noe man kan lure på.

6. Nirvana - Mr. Moustache (1989)

Riffet i denne låta kombinerer to ting jeg liker jækla godt: kromatikk og bytting mellom dur og moll. Det er fett når en sang tar deg med til en annen tid i livet. Aaah. Tenk å være 10 år, det er sommer, du leser "Grøsserne" mens du hører i stykker "Bleach" av Nirvana. Fy faen.


Andre låter med kul bruk av kromatikk:

Phantom of the Opera
Britney Spears - Toxic
Baroness - A horse named Golghotta
Reverend Godless - Unhallowed
Metallica - Master of Puppets


Foto øverst i sak: Erik Hals