5 skiver som har inspirert Maja S. K. Ratkjes nye album Vannstand
Vannstand er en hyllest til de langsomt pulserende tidevannskiftene langs Norskekysten. I dette verket har ungdommer fått mulighet til å reflektere rundt og svare musikalsk om forholdet sitt til kysten, vannet og havet. Vi har tatt en prat med Maja for å høre hvilke plater som har inspirert henne i arbeidet med dette verket som nå kommer ut plate på Motvind Records!
Eugeniusz Rudnik – Studio Eksperymentalne Polskiego Radia / Polish Radio Experimental Studio
Jeg
var så heldig at jeg fikk arbeide med den polske pioneren Rudnik
(1932-2016) på invitasjon fra Warzsawa de siste årene før han gikk bort.
Det beste med musikken er at den er så tøylesløs. Han leker med alt fra
feltopptak av underholdningsfjernsyn til politikk, unger som roper og
analoge signaler og setter det inn i komponerte, uforutsigbare forløp,
mer eller mindre ledsaget av støy og elektronisk bearbeiding. Tilfeldig
virker derimot ikke Rudniks komponering. Han viser en dristig timing, og
musikken gir en følelse av en egen iboende logikk, ting som vender
tilbake, ting som blir fordreid, det er et intrikat spill mellom
elementer som oppdages gjennom gjentatte lyttinger.
Pauline Oliveros – Four Meditations / Sound Geometries
Verk
i Open Form-tradisjonen, et like åpent begrep som selve verkene, hvor
den amerikanske komponisten og filosofen Pauline Oliveros (1932-2016)
var en ledende skikkelse, fungerer på ett nivå slik som annen
partiturmusikk: Musikerne bidrar til en allerede eksisterende idé eller
et planlagt konsept. Alt kan være et partitur: gjenstander, en setning,
et bilde. Vi har spilt et verk bestående av fire steiner med SPUNK.
Oliveros’ verk bestod gjerne av småinstrukser, ikke ulikt de av Yoko
Ono. For Oliveros handlet det om å skape situasjoner for seg og for
andre musikere som trekker oss ut av komfortsonen. Det kom som et
resultat av at hun på 50-tallet ble lei av sine egne klisjeer i
improvisert musikk. Hun grunnla Deep Listening Institute, der målet er
en dypere form for lytting, ikke forsere et musikalsk forløp.
Ikue Mori – One Hundred Aspects Of The Moon
Tidligere
trommis i DNA, japanske Ikue Mori (bor i New York), gikk fra
trommesettet til trommemaskiner og så videre til laptop hvor hun blander
en helt unik lydpalett, definitivt perkussivt, selv om lydene nå er
elektroniske, og finstilt til fingerspissene slik at hun er i stand til å
faktisk spille med laptop som instrument på en måte få andre kan
matche. Hennes lytting er nøkkelen her, og måten hun kombinerer det
nysgjerrige og utforskende, med sanselighet og skjørt, selv i det mest
kompromissløse. Hun er ikke utdannet i musikk, og hun relaterer like mye
til visuell kunst som til lyd, og hun lager også merkelige
folklore-aktige visuelle uttrykk som hun utforsker live i sine
solo-sett.
Luc Ferrari – Presque Rien No.1 / Société II
En
tidlig morgen på en fransk strand. Lyden av folk, båter, høner, barn,
noen som hamrer med verktøy. Gresshopper har våknet også. Alt er med. En
dokumentarfilm uten bilder. Nesten vanvittig å tenke på at dette ble
utgitt på vinyl på Deutsche Grammophon i 1970! Ferrari laget da også
filmer, og at han også skrev for tradisjonelle instrumenter er det andre
verket et bevis på.
Kjell Samkopf - Burragorangian Stones
Norge
har hatt sin John Cage i Kjell Samkopf i over 20 år. Sentralt i verket
er en komposisjon spilt inn med steiner av en gruppe kunstnere som
deltok på en camp på et sted som heter Burragorang i Australia.
Originalpartituret til stykket finnes kopiert i omslaget. Remser av tall
utledet av ordet Burragorang ledsages av instruksjoner om når det skal
spilles eller snakkes (man skal telle på sitt eget morsmål). Varheten
for stillheten og landskapets detaljer er intens. Den menneskelige
tilstedeværelsen i det naturlige lydlandskapet likeså. Stemmene låter
messende og litt mystiske, nesten litt skumle, og steinene trekker
tankene tilbake til steinalderen og til myten om at musikk oppsto på
nettopp denne måten.
Pressefoto øverst i sak: Martin Hagfors