Kanaans 10 tips for å holde sammen som band
Som lyden av Kyuss som har gått på jazzutdanning, med et lydbilde dynket i et hav av fuzz, er den instrumentale powertrioen Kanaan klare med sitt fjerde studioalbum på like mange år. De tre travle musikerne er overalt på den norske musikkscenen om dagen, som medlemmer av Mall Girl, Daufødt, JUNO, Vegard & Ivar Band og mange fler. Et eklektisk utvalg av band som illustrerer talentet og allsidigheten til musikerne. De har dermed nok av erfaring til å ha etos når de gir oss 10 tips til å klare å holde sammen som band. Take notes!
1. Alle er like mye verdt
Denne sier seg kanskje selv. Men det kan være lett å la seg overkjøre, eller ta litt for mye plass selv. For vår del har det vært helt avgjørende å la alle få ta like stor plass og la alle føle at de eier prosjektet like mye.
2. Lag en en kultur for å kunne ta opp vanskelige temaer
Vi har helt fra starten vært opptatt av at det skal være greit å ta opp emner det er vanskelig å snakke om uten at det skal behøve å bli noe trøbbel av den grunn. Kanskje er en i bandet litt dårlig til å komme presis til øvinger? Eller er det en som tar litt mange avgjørelser? Blir arbeidsoppgaver glemt? Eller er det noen som alltid spiller noe feil på konsert? Snakk om det! Det er mye bedre å ta det opp før det blir et stort irritasjonsmoment for de andre. Det er mye som skal klaffe når man spiller i band og i perioder lever man sammen døgnet rundt. Det vil alltid oppstå situasjoner hvor det blir litt ekstra mye friksjon og da er digg å kunne få lufta ut litt.
3. Prøv ut alles idéer
Dette gjelder jo først og fremst hvis man skriver låtene sammen eller i hvert fall er et band og ikke en soloartist som har hundre prosent kontroll. Når man som band skal teste ut forskjellige idéer, for eksempel til hvordan man skal arrangere en ny låt er det veldig viktig å ta alles idéer på alvor og prøve dem ut. Ofte kan man føle et sterkt eierskap til musikken og ens idé om retning kan kollidere med de andre bandmedlemmenes. Da er det ofte ekstra viktig å bli bevisst ens egen skepsis. Aldri si nei til å prøve noen andres idé før dere faktisk har prøvd det ut i praksis. Ting låter ikke alltid helt som man hadde sett for seg, og kanskje ender man ikke opp med å bruke idéen akkurat som den ble foreslått i første omgang, men heller med å bruke deler av idéen eller idéen rekontekstualisert. “Jeg er skeptisk, men jeg tar idéene din på alvor og er absolutt villig til å prøve dem ut” er kanskje et bra mantra for den ærlige, men samarbeidsvillige skeptikeren.
Innspilling av Double Sun. Foto: Kanaan
4. Bli enige om fordelingen av rettighetene
Skal man fordele alle rettigheter likt eller ønsker man en annen fordelingsnøkkel? Vi deler alt likt, noe som i det store og det hele går ganske så greit opp med tanke på arbeidet hver enkelt legger ned i låtskrivingen. I starten fordelte vi rettighetene utfra hvem som hadde skrevet låtene. Men det ble så kronglete å finne ut hvor mange prosent et riff eller en overgang var verdt. Dessuten blir jo musikken formet av dem som spiller den og det er jo helt avgjørende for sluttresultatet. Vi har aldri tatt med ferdig utarrangerte noter på øving, det er liksom litt mer jamming og utprøving av ulike skisser. Så da fant vi ut at det greieste bare var å dele alt likt. Et hett tips er å gjøre dette før man begynner å tjene penger på musikken. Det finnes nok av eksempler på band som har gått fra hverandre fordi man ikke er enige om rettighetsfordelingen. For vår del har det å dele rettighetene likt styrket eierskapsfølelsen hver enkelt har til prosjektet. Flere band skriver også kontrakter seg i mellom før man starter samarbeidet eller før man skal gi ut sitt første album, så det kan jo være noe å tenke på?
5. Hold orden på økonomien
Enkelt og greit. Lag budsjetter, hold oversikten over hva man har råd til og ikke. La alle ha innsyn i hvordan det står til med bandkassa. Det er så utrolig kjedelig når det blir trøbbel med penger. Kanskje er det en idé å lage en bedrift? Etter at vi organiserte oss som DA (Delt Ansvar) har vi fått mer orden i sysakene. Plutselig hadde vi en kontrakt som sa at vi eier bandet i like stor grad alle tre. Det var jo noe vi visste fra før, men det var liksom noe eget å se det svart på hvitt. I tillegg investerte vi i et regnskapsprogram som veldig enkelt gjør at vi til enhver tid kan se hvordan det står til med sjappa.
6. Ha tydelige arbeidsfordeling
Det blir fort mye rot hvis man ikke har blitt enige om hvem som har ansvar for hva. Før man kommer dit at man har et helt apparat rundt seg er det mange oppgaver som ikke har noe med det musikalske å gjøre som må utføres. Det skal sendes bookingmailer, søkes støttemidler, gjøres regnskap, lages tekniske ridere, bestilles reiser og andre logistiske oppgaver. Alt dette er oppgaver som må utføres for at det skal skje noe med bandet. Vi gjør fortsatt all booking selv. Eller det vil si, vi har en bookingagent i Berlin som fikser alt utenfor Norge, men her hjemme ordner vi alt selv. Vi har heller ikke et management som fikser ting for oss eller noen som skriver søknadene våre. Så det går fryktelig mye tid til utenommusikalske arbeidsoppgaver, men det er eneste måte å få til noe på. Det kan være veldig lurt å ha en felles harddisk eller mappe i clouden som alle har tilgang til. Det kan også være lurt å ha en felles bandmail, slik at alle i gruppen har tilgang til all korrespondanse som går inn og ut. Men husk å fordele oppgavene og husk å merke mailer som ulest hvis du ikke tenker å svare på dem der og da.
På Europaturné i 2019. Foto: Kanaan
7. Skill mellom kreativt og administrativt arbeid
Når det henger mange løse tråder i luften, mailer som skal svares på, musikk som skal spilles inn, datoer som skal spikres, telefoner som skal tas er det veldig viktig at man legger dette fra seg i den kreative prosessen. Det er så vanvittig fort gjort å bli distrahert av diverse administrative ting som skal gjøres når f.eks et plateslipp nærmer seg eller en turné er rett rundt hjørnet.
Om man har god tid en dag man skal øve, kan det være lurt å for eksempel sette av x antall timer til bandøving/kreativt arbeid/låtskriving og x antall timer til å gjøre administrativt arbeid sammen. Dessuten klarer de fleste musikere å være mye mer effektive, kreative og flittige om man klarer å skille de forskjellige oppgavene fra hverandre.
8. Heng uten å prate om bandet
Det kan fort bli veldig mye prat om bandet og businessen som følger med. Forsøk å møtes utenom “jobben”. Dra på konsert, hør plater, dra på puben eller gjør noe helt annet. Prat om helt andre ting. Det er sunt å omgås kun som venner i blant. Det er fort gjort å blande rollene som kolleger og venner når man spiller i band sammen. Vi pleier å ha platekvelder med det det velklingende navnet “Pizza og psych”. Der tar vi med oss et par plater hver som vi lytter til og snakker litt om. Og så spiser vi pizza, drikker pils og snakker om helt andre ting også, såklart.
9. Det er lite næring å suge fra eget bryst
Ta inspirasjon fra andre deler av musikkverdenen og kulturlivet enn akkurat det området dere selv jobber innenfor. Litt frisk input kan gi dere et nytt perspektiv på deres eget materiale og kanskje peke ut noen nye måter å jobbe på eller konsepter som dere kan teste ut. Dette vil være ulikt for forskjellige band, men for oss har det vært viktig å hele tiden kunne sjekke ut og la oss inspirere av musikk som er noe helt annet enn det vi selv holder på med.
I bandbilen på turné. Foto: Kanaan
10. Vit hva som inspirerer de andre og respekter forskjellige innfallsvinkler
Når man spiller i et band hvor alle bandmedlemmene også fungerer som komponister og arrangører kan det være en fordel å vite hva slags musikk som inspirerer de andre. Når man tilstreber en demokratisk og likeverdig tilnærming til å ta beslutninger kan det være veldig nyttig å vite hvor de andres idéer og inspirasjon kommer fra.
Kanskje noen i gruppen verdsetter røffe kanter i musikken, mens andre er mer opptatt av å “polere” ting. Noen kan sette pris på å høre “feilspilling” på en ferdig utgivelse, mens andre er mer perfeksjonistiske. Noen setter pris på det råe live-formatet, mens andre verdsetter en tight produksjon og kreative studio-løsninger. Noen liker blues og noen liker jazz. Noen liker begge! Det finnes ingen fasit på hva som er riktig, men hvis man streber etter å forstå hva som definerer og former de andres estetiske innfallsvinkel og hva de andre verdsetter (og hvorfor) kan man lettere ta avgjørelser som gagner alle. Lytt til musikken de andre i bandet liker, utfordre din egen smak og prøv å forstå hvorfor de andre i gruppen verdsetter det de gjør. Som gruppe kan det når man skal ta kunstneriske avgjørelser være lurt å vite når det er man møtes på midten og når man utfordrer ytterpunktene.
Noe av det vi synes er veldig kult med å spille i et band som Kanaan er at den endelige musikken og resultatet av timevis av komposisjon, improvisasjon og arrangering av musikk defineres like mye av alle tre. I tillegg kjenner alle i bandet hverandres smak og preferanser godt slik.
Foto øverst i sak: Brage Pedersen