1. Ta mange og gode bilder av skiva
Invester i bra fotolys, finn bra lokasjoner og ta så mange bilder som mulig. Varier gjerne hvilke typer bilder du bruker. Trivelige folk som holder skiva funker alltid, men også skiver i ulike sammenhenger og bakgrunner. Mockups er juks. Unngå flate bildeeksporter fra Photoshop osv. - vis at skiva finnes i virkeligheten!
2. Skriv en dramatisk tekst
Våg å være weird og mystisk! Fortell litt eventyr! Hva er det som er unikt med din utgivelse? Hva står på spill?
Følg med på bloggen fremover - neste måned poster vi Hvordan skrive en bra tekst om en musikkutgivelse - meld deg på nyhetsbrevet vårt for å bli varslet
3. Desto tidligere en skive annonseres, jo viktigere er den
Har du det for travelt og skal fikse alt i siste liten, sender du et signal til alle involverte om at det du gjør egentlig ikke er så viktig. Klarer du å annonsere utgivelsen lang tid i forveien derimot, skaper du en aura av viktighet og gir folk en mulighet til å glede seg.
Dette sier annonseringstidspunktet om skiva di:
-3 måneder før slipp: Ha ærefrykt! Kulturell bauta reises. Egen seksjon booket på Nasjonalbiblioteket.
-3 uker før slipp: Dette er skiva si som noen stolt over og har troa på! Vel verdt din tid.
-Annonseres på slippdato: Sorry vi bare måtte slippe skive, håper den ikke stinker!
4. Ikke slipp skiva digitalt før den er tilgjengelig fysisk
Hvem er egentlig viktigst for deg? De som betaler deg 0,06 øre per stream, skipper gjennom skiva i konkurranse med all verdens musikk og podcaster - eller: De som er villige til å ofre et par hundrelapper for at akkurat din skive skal ha en fast plass på hylla i stua si? Pass på å belønne dine mest dedikerte tilhengere, gi mest til de som gir mest tilbake.
5. Send dine venner innom sjappa
Ingenting skaper mer interesse enn at du kickstarter salg av en skive med å sende innom dine venner for å kjøpe den. Det kule folk kjøper på Tiger sjekker vi alltid ut ekstra nøye, spiller høyt i sjappa og anbefaler til neste person som er innom. Skap en kultur blant venner og kompis-band hvor dere kjøper hverandres skiver. Det skal ikke så mye til før en samkjørt liten gjeng føles som en hel bevegelse.
6. Stikk innom og kjøp skiver selv
Så enkle vesener er vi! Kjøper du skiver hos oss, så husker vi deg lettere og anbefaler skiva di til neste kunde som er innom. Og skiver må du jo ha uansett, så hvorfor ikke kjøpe dem hos oss?
7. Sørg for at alle linker peker samme vei
Salg generer salg, så fokuser på å oppdatere alle kanalene dine med samme kjøpelink og dra alle kjøpere til samme sted. Tenk bredt om hva som er kanalene dine - ikke bare sosiale medier, men mail (feks signaturfeltet), flyers, plakater, klistremerker osv osv
8. Lag en plan
Dette er det punktet DIY Norge har mest å lære av Olsen-banden. Du trenger ikke gå i fullt BI-modus og lage en business plan, men det er mye å hente på å rydde i hodet med å bare sette opp noen enkle tidskoordinater og kartlegge litt hva du har å spille på.
Følg med på bloggen fremover - om to måneder poster vi Slik skriver du en skuddsikker utgivelsesplan - meld deg på nyhetsbrevet vårt for å bli varslet