Label:
Vinyl:
Catalog number:
J&VLP2
Release date:
20.01.2012
Info:
Big Dipper og JEPS (Jokkes eget plateselskap) er stolte over å atter kunne tilgjengeliggjøre Jokke og Valentinernes 5 studioalbum Alt kan repareres, Et Hundeliv, III, Frelst og Alt kan repeteres. De to førstnevnte slippes fredag 20. januar via Big Dipper Distribusjon og blir tilgjengelige i alle landets vinylførende butikker. III, Frelst og Alt Kan Repareres kommer så kronologisk ut med et par måneders mellomrom og vil bli nærmere annonsert.
Disse albumene har ikke vært tilgjengelige på Vinyl siden de opprinnelig kom ut i sterkt begrensede opplag og originalplatene er i dag samlerobjekter i høy prisklasse.
Vi har lenge ønsket å gjøre noe med dette og har de siste årene jobbet med å finne det optimale utgangspunkt både lydmessig og visuelt for å gi disse platene den behandling de fortjener.
På Alt Kan Repareres og Et Hundeliv har vi børstet støvet av de originale mastertapene som deretter har gjennomgått en mastering optimalisert for vinyl der idealet har vært å være tro mot originale pressingene men tilføre noen av den moderne vinyleraens idealer om maksimal dynamikk og høy oppløsning. De originale Valentinerne May-Irene Aasen og Håkon Torgersen så vel som Christopher Nielsen har vært involvert i arbeidet og satt et uforbeholdent godkjentstempel. Båndene ble funnet trygt bevart hos nasjonalbiblioteket og er deretter behandlet med kjærlig hånd av Thor Legvold hos Sonovo Mastering i Stavanger.
I tillegg det lydmessige er også den originale coverarten godt ivaretatt og har fått en oppussing av Christopher Nielsen.
Nielsen, som må kunne regnes som konseptet Jokke og Valentinernes far forklarer:
«26 år etter at Jokke og Valentinerne debuterte med Alt kan repareres, kommer den og Et Hundeliv ut på 180 gram vinyl med cover og tegneserier restaurert i all sin fordums prakt, etter å ha vansmektet på tvilsomme CD utgivelser i mellomtiden.
At Jokke og Valentinerne var et gjennomarbeidet konseptualistisk bandprosjekt har gått de fleste hus forbi... Mange fikk ikke med seg at \"Jokke\" var ment å være en konstruert skikkelse i tråd med Bowies\' Ziggy Stardust. At ideen med å ha omslagsdesign i samme strek på alle albumene, var beslektet med Roxy Music\' konsept med halvnakne kvinner på coveret, gikk enda flere hus forbi. Det å utstyre alle albumene med et tegneseriehefte, skulle banke inn ideen om \"Jokke\" som en konstruert tegneseriefigur med hans to Valentinere på nye eventyr, flust med bransjekommentarer, ironisering over superstjerne drømmen og kynismen i plateindustrien. Det ble ikke banka godt nok inn. At disse kommentarene skulle vise seg å bli en Life Imitates Art oppfylt profeti, kan man med blandende følelser se tilbake på i dag, 11 år etter at Joachim døde.
Med den store ulykken - CD\'ens introduksjon på platemarkedet - falt hele konseptet fra hverandre . Kort tid etter at Jokke og Valentinerne ble allemannseie ble katalogen utgitt med amputerte tegneserier, forringelse av omslagskunsten på puslete CD bookletter og dårlig gjengivelse av tegningene (III for eksempel har vært solgt med en reproduksjon av coveret som er ute av fokus). Nye Jokke fans gikk glipp av hele det konseptuelle budskapet i pakka og hele ideen drukna i ølkasting og fyll (publikum IKKE frontmannen). Jeg tør spekulere i at dette frafallet av kontekst er årsaken til den evige sammenblanding av myten Jokke med personen Joachim Nielsen (CD\'en har skylda)!...
Etterhvert som CD\'en took over ble det ikke noe gøy å skape platecover konsepter (selv om vi gjorde et ærlig forsøk med Alt kan repeteres). Når Jokke og Valentinerne ble oppløst, ble også konseptet avsluttet.
Christopher Nielsen
Konseptualist